Trötthet & trötthetssignaler

Trötthet


Ca 20 % av alla olyckor orsakas av trötthet.

Trötthet och bilkörning är en dålig kombination. Man somnar lättast om man sovit dåligt, kört långa sträckor eller efter en kraftig måltid. Att köra uttröttad kan vara livsfarligt och leda till allvarliga olyckor.

Vad händer när vi blir trötta?

  • Reflexer och reaktionsförmågan försämras
  • Koncentrationsförmågan försämras
  • Omdömet försämras
  • Uppfattningen försämras
  • Förmågan att tänka, bedöma och ta beslut försämras
  • Koordinationen försämras
  • Kurshållningen försämras

Trötthetssignaler


Var uppmärksam på trötthetssignaler när
du kör!

Det är viktigt att vi lär oss om olika trötthetssignaler. Signalerna är olika från person till person, men här är några exempel:

  • Synvillor och dubbelseende
  • Torr i munnen
  • Gäspningar
  • Ojämn farthållning
  • Oengagerad och viss tanketröghet
  • Ögonlocken känns tunga
  • Nackmusklerna slappnar av
  • Frusenhet
  • Mikrosömn förekommer: En kort omedveten sovstund när du tappar koncentrationen. Det kan handla om några tiondelars sekund.

När du märker av en eller flera av dessa signaler är det viktigt att du vidtar åtgärder så att du inte somnar bakom ratten. Är du trött redan innan du ska köra ska du helst undvika att köra.

Åtgärder mot trötthet:

  • Powernap/tupplur: Stanna bilen och sov en kort stund, runt 20 minuter kan räcka.
  • Kall luft: Öppna fönster eller sätt på aircondition.
  • Musik: Sätt på radion eller annan musikkälla. Du kan även försöka sjunga med för att bli mer engagerad.
  • Promenad: Stanna bilen och ta en kort promenad för att få igång blodcirkulationen.
  • Kaffe/energidryck: Koffeinet piggar upp. Men tänk på att detta kan vara en kortsiktig åtgärd.

 

 

Now we have theory in English

 Over 1000 questions in English                     

 The latest questions from 2018                  

 The best english questions on the market